الثلاثاء، 11 أكتوبر 2011

عـصيـان حـــرف





تخذلني حروفي

كلما حاولت أن أصف لكَ حبي

وتفاجئني بهروبها إلى تلك الزاويةِ البعيــــــدة

ناظرةً اليَّ نظرةَ من لا حيلةَ له

 : فيخاطبني أحدها مدافعاً عن الجميــع

لا تلقي بلومكِ علينا يا امرأةً عَشِقَتْ عشقاً يحتاج إلى لغةٍ خاصةٍ

حــروفها غير معلومــــــــةٍ بعـــــد


هناك 44 تعليقًا:

عاشقه الرومانسيه يقول...

واااااااااااااو
جميله الفكره والاجمل طريقه التعبير عنها
بجدددد تسلم ايدك يابسكوته

eng_semsem يقول...

لا تعليق
فلا اجد حروف تعبر عن عشق تعجز الكلمات عن وصفه
تحياتي لقلمك

جارة القمر يقول...

جميلة ياريم اوى

يارب تبقى بداية بقى عشان ترجعى للتدوين :)

مدونة رحلة حياه يقول...

السلام عليكم
كم هى رائعة كلماتك القليلة
كم هى ذات احساس متميز جميل
لا تغيبى عن قلمك كثيرا
دومتى بخير

richardCatheart يقول...

عندما تكتب ريماس تتناثر حروف من ماس

غير معرف يقول...

الله عليكى يا ريمووو

لا تلقي بلومكِ علينا يا امرأةً عَشِقَتْ عشقاً يحتاج إلى لغةٍ خاصةٍ

جميـــــــــــــله جداااااا
تسلم ايدك الرقيقه

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

حسيت كلامك
لاني ساعات كتير بمر بكدا بالظبط

يسلم ابداعك

مصطفى سيف الدين يقول...

يا لها من كلمات ويا له من عشق
الله عليكي يا ريم
تعجز الحروف ان تصف حال العشاق
فحالهم شعور واحساس لا يعلمه الا من كان مثلهم غارقا

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

يا جمال عشقك ورونق حبك اللى خلى الكلمات تتنحى من الطريق يارب يدوم عشان كلماتك اللى بلغتنا تفضل جميلة كدا :))

دمتى بكل خير

P A S H A يقول...

رقيقة وراقية

Unknown يقول...

وأنا أيضا خذلتنى حروفى .......ولا أستطيع أن أعبر عن جمال إحساسك سيدتى الرقيقة :)

غير معرف يقول...

مع احترامى لقلمك
بس انتى سارقة الصورة وسارقة الفكرة من بوست الى اعز الناس من مدونة نوران الشاملى بت خيخة

Remas يقول...

عاشقه الرومانسيه
تسلمي لي يا دودو يا جمييييلة ياااارب

انتى الاجمل يا عيونى

Remas يقول...

eng_semsem

ميرسي كتييييييير يا اسامة
يكفى وجودك من غير ما تقول حاجة خالص
ربنا يخليك يا اخى العزيز

Remas يقول...

جارة القمر

ميرسي يا احلى ميوياااااا في الدنيا ويارب دايما اشوفك منورة التدوين ومش تبعدي عنه ابدا ابدا ابدا

Remas يقول...

مدونة رحلة حياه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يا محمد

ميرسي على تشجعيك جداااا
وحاضر عحاول مش اغيب :)
منور يا محمد

Remas يقول...

richardCatheart
الله يا مااااااااارو عجبتني اوووي
هههههههههههه
ميرسي اوي اوي اوي اوووووووي
ربنا يخليكى يا حبيبتي يارب
مبسوطة انها عجبتك

منوراااانى ياقمر

Remas يقول...

الحــب الجميـــل

ميرسي يا ايمي يا قمر
انتى اللى قيقة والله دايما في كلماتك ورد فعلك
تسلمى لى ياااارب

Remas يقول...

أع ـقل مـ ج ـنـونــة
حبيبة قلبي ازيييييييييك
وحشاااااني كتييييييير
هو فعلا احساس الكثيرين لما بيحبوا يعبروا عن شعورهم هو هروب الكلمات والحروف

تسلمى يارب يا قلبي ومنورانى بجد كتير كتير كتير كتير

Remas يقول...

مصطفى سيف الدين

صحيح يا مصطفى حقيقي هناك مشاعر تكون اعلى واكبر من ان نعبر عنها بكلمات
ودا بينطبق على القداقة والحب وكل المشاعر تقريبا

ميرسي كتير لتشجعيك مصطفى
منورنى كتير يا اخي العزيز

Remas يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية

حبيبتى وعيونى وقلبي اللي مدلعاني دايما دايما

ربنا يخليكى ليا ومش يحرمني من رقتك وصداقتك الجميلة ودعواتك العسولة يا عمري

بفرح بتعليقاتك جدا جداااااا

Remas يقول...

P A S H A

هلا هلا بالعريس
ازيك يا شريف
انت فينك ؟؟؟

ربنا يخليك يارب تعليقاتك هى الراقية دوما يا فندم
بجد منوووورني

Remas يقول...

ديارا المصرى

الرقيقة والعسووولة هى انت يا اجمل ديارا في الدنيا
بجد مدونتى نورت بوجودك الجميل وبشكرك على متابعتك وعلى زياراتك وتعليقاتك في التدوينات السابقة
منورااااااني ياقمر

Remas يقول...

اولا

نورتني اونورتيني ونورت او نورتي المدونة
ولو اني كنت افضل لو علقت باسمكَ او اسمكِ يمكن لانى دايما بحترم من يدلي برأيه وهو يفصح عن شخصيته

ثانيا

بالنسبة لكلامكَ او كلامكِ فالصورة موجودة على جوجل واعتقد جميعنا في تدويناتنا بنكرر الصور لاننا جميعا نبحث عنها هناك يعنى جوجل المتهم مش انا وللعلم ان الصورة قد اخدتها من مجموعة صور كانت صديقة قد ارسلتهم لي
اما بالنسبة لاتهامي بسرقة البوست نفسه فأنا للاسف معروف انى ومنذ فترة انى لا اتابع المدونات ومدونة نوران للاسف مش بروحها كتير ولا اتابع تدويناتها الا فيما ندر ولم اكن قد قرأت البوست الذي نوهت او نوهتي عنه في تعليقك الا منذ دقائق والحقيقة لم اجد اى تشابه في الفكرة ولا في الاسلوب بين كلماتها وكلماتي
اللهم كلمة حروف اللى كلنا بنقولها واعتقد انى لما اقول حروف وغيري يقول حروف لا تسمى تلك سرقة

ثالثاً

انا غير ملزمة اطلاقاً انى ابرر اى موقف ولكني نشرت تعليقك وردي من فرط ادبي وحسن تربيتي فقط لا غير وليس لأي شئ آخر

رابعاً

اعتقد ان هناك طريقة افضل في الحديث من كلمة سرقة لتخاطب او تخاطبين بها ريم سعيد
اللى معروف للجميع من هي وما طريقتها واخلاقها وطباعها
ريم سعيد يافندم دوما يسعي الجميع الى تقليدها ومحاكاتها وليس العكس

سوري لانى اضطريت اقول كدا واظهر كمغرورة ولكنها الحقيقة وليس لنا حيلة امام الحقائق

وعلى فكرة انا مش عندي اى مانع انك ترد او تردي عليا ولكنى آمل ان يكون الرد هذه المرة بالاكونت وليس بغير معرف
ومش هاتبقى مفاجأة خالص لانى اعتقد انك حد معلوم جدا بالنسبة لي وانا على يقين انك تعلم ذلك

وميرسي كتير كتير كتير على احترامك لقلمي

richardCatheart يقول...

يا ريمووووووووووووووووووووووووووووو


اسمحيلى اضحك ولو ماسمحتش مش هامش انت عارفانى هاضحك بردو

كدا ياعنى


هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع

ميرسى يا حته مااااااااااااااااااس ملفيش اختها فى الكون

Remas يقول...

richardCatheart

ماااااارو اضحكى براحتك يا فندم خااااااالص
بجد ضحكتيني يا مارو معاكي
وانتى منووووورة يا توتة والله
ميرسي يا حبيبة قلبي يا ربي وربنا مش يحرمنى من كلماتك الحلوة ومن ذوقك يا عيوني

مصطفى سيف الدين يقول...

السلام عليكم معلش يا ريم بس مستغرب لان كتير اوي ناس بتكتب عن نفس الموضوع لكن بوجهات نظر مختلفة ورؤية مختلفة يعني مثلا بيبقى موضوع الفراق كل واحد بيشوفه بطريقته ومحدش بيتهم حد بالسرقة
وانا شايف عن نفسي رؤيتين مختلفتين لنفس الموضوع لذلك لا يجوز اتهام ريم بالسرقة ومعتقدش ان نوران نفسها هتوافق على الاتهام ده
اما عن الصور فالحقيقة مفيش حد فينا معاه ترخيص انه ينزل الصور دي واغلبنا بيجيبها من جوجل

ريم بجد احنا نعرفك كويس وعارفين قد ايه انتي مبدعة وبتحترمي قلمك كويس
و نفسنا تكتبي دايما وتبدعي بصفة مستمرة سيبك من كلام الغير معرفين ومتقيملهوش اي اعتبار لغاية لما يبقى معرف ويبقى قادر يواجه الكلام اللي بيقوله بالادلة

Remas يقول...

مصطفى سيف الدين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ميرسي كتيير كتيييير يا مصطفى على كلامك ربنا يكرمك يارب

انت قلت فعلا اللى انا شايفاه وشرحته في الكومنت الرد على غير المعرف
وانا في الحقيقة مش بشغل بالي خالص خالص بغير معرف او بمعرف حتى ههههههههههههههههههه

وانا طبعا عندى اشراف على الكومنتس يعنى كان ممكن مش انشر تعليق الغير معرف دا اصلا ولكني نشرته ونشرت ردي
مش لانى اهتميت اوى بس لانى بحترم اى شئ يصلني وله عليّ حق الرد حتى لو كان من حد توارى خلف ستار الغير معرف

ميرسي تاني يا مصطفى

Mona Hekal يقول...

الراقية دائماً ريم
إسمحي لي أن أعلق ليس علي كلماتك الرائعة و التي لا يختلف عليها أبداً من يدركون معني الكلمات و رقيها
بل سأعلق علي هذا التعليق الغريب النكرة الذي لا يصدر إلا عن شخص لا يعي معني الكتابة و أن الأفكار قد و أقول قد تتشابه رغم أنني لم أجد اي تشابه بين ما خطته أناملك و بين ما قرأته في البوست الذي ذكره الغير معرف
إلا فقط في كلمة حروف أنك إستخدمتي الكلمة ذاتها و لا أعتقد أبداً أن هذا وجه للتشابة
و إذا أراد هذا الغير معرف أن أسطر له معالجة ثالثة و رابعة و خامسة لنفس الفكرة التي يدعي أنها تشابهت لاستطعت ذلك بمنتهي السهولة
أما عن الصور فقد اضحكني هذا الجزء جداً إذ انني من أكثر المدونين تعاملاً مع الصور و ربنا يخلي لنا جوجل يعني انا كده حرامية كبييييييييييييرة و أنا مش عارفة حد بقي يطلب لي القسم
عذرا يا ريم للإطالة لكن الكلام كان مستفز جداً لأي حد بيقدر قلمك و بيقدر الكتابة بشكل عام

الجواز و سنينه يقول...

كعادتك رقيقه يا احلى ريما
كعادتك للرقى عنوان
كم استغرب و بشده ان نسمى مجرد تشابه الكلمات و بمنتهى البساطه سرقه
للسارقين معرفه كبيره فى السرقه
و انت فوق هذا المستوى من الفكر
جميعونا يتحدث عن الحب اذا نحن جميعا سارقيين
و بالنسبه للصوره
جميعونا يبحث فى جوول و متهيألى ان حتى نوران نفسها اخدتها من جووجول
و لا هى اللى عملاها ؟؟؟؟

قبل اتهام الناس متهيألى الاول نبحث فى تاريخ الشخصيه
قبل ما يحرج نفسه و يدخل متخفى
تحياتى يا قمر

shimaa elkholy يقول...

ياما كتير لقيت ناس كاتبين حاجات شبه كلامي وباعتبر ده بجد توافق فكري بينا خصوصا اننا كلنا من مرحله عمريه واحده وظروف تقريبا متشابهه وثقافات قريبه من بعضها
عيب لما نتكلم كده بجد

تسلمى اديكى يا ريم الفكره والكلام عجبوني جدا

Tamer Nabil Moussa يقول...

كلمات رائعة ريم

تسلمى عليها

مع خالص تحياتى

momken يقول...

سيده الرقه
ما ابلغك حتى لو عاندتاك الحروف
وما اروع اسلوبك الذى لا يشبهك فيه احد
وما اجل افكارك التى لا يضاهيك فيها كاتب اخر

استمتعت كثيرا بكلماتك القصيره جدا والبليغه جداً
والراقيه جداً

دمتى بمنتهى الابداع وحدك متالقه

تحياتى

momken يقول...

اعتذر لسيده المنبر

وارد على المجهول
..........

من طريقه حديثك ومفرداتك علمت من من تستقى ثقافتك ومعرفتك
واضح جداً من احتيارك للافاظك

لكنك والحمد لله لا تعرف عن من تتكلم
يبدو انك نسيت ذاتك لفتره طويله فى قاروره الروث فسكرت منها
وتناسيت ان هناك قوارير عطر

الـسـيـدة نـون يقول...

يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
نقول السلام عليكم
ونقول بسم الله
وابتدى اتكلم


اولا ازيك يا ريم

انا مش فاكرة اذا كنت زورتك هنا قبل كدة ولا لأ

بس عموما انتى عارفة كويس انى معرفتى بيكى كانت مالهاش علاقة بالمدونة
انا عرفتك وشوفتك من سنة تقريبا او اكتر
فى لقاء ابو الريش
او لقاء مدونين مش فاكرة بصراحة اوى

لكن فاكرة انى خدت عنك انطباع انك بسكوتة وحتة بمبوناية

واتشرفت ان انا وانتى ومجموعة من الزملاء الافاضل كنا فى جروب واحد
وبغض النظر عن المشاكل اللى حصلت فى الجروب واللى خلتنى انسحب منه

لكن ده ماينفيش احترامى ليكى ولكل الناس اللى في الجروب
اللى اتشرفت انى اعرفهم فعلا
واللى متشرفتش لسة بمعرفتهم معرفة شخصية


المهم بعد المقدمة الطويلة دى
انا جاية علشان اقول ان جالى تعليق النهاردة من واحد بيقولى البوست بتاعى مسروق
وبالمناسبة اللى سابلى التعليق الاكونت بتاعه باسم مسلم علمانى
وده واحد رغم ان عنده اكونت إلا انى بعتبره من المجاهيل برضه لانى معرفهوش ومش كاتب حاجة فى مدونته تعرفنى بيه
المهم يعنى الشخص ده سابلى اللينك بتاع البوست بتاعك

انا اولا استغربت من كلمة مسروق دى

يعنى عادة الواحد ممكن يشوف كلمة منقول
لكن مسروق دى
بحس انها كلمة كبيرة اوى

المهم طبعا بحكم الفضول الإنسانى قلت اروح اشوف ايه الحكاية

قريت البوست بتاعك
وانى اعرف انهى كوبليه مسروق على حد قول صاحب التعليق
مش لاقية اى حاجة مسروقة

يمكن الصورة بس هى نفسها
والصورة دى انا كمان واخدها من جوجل

يعنى انا كدة سارقاها من جوجل ؟

انا كل الصور اللى بحطها مع البوستات بجيبها من على النت

ولو كنت بقرا بوست عند حد وحاطط صورة عاجبانى بسيفها عندى على الجهاز
وبقول يمكن تنفعنى فى بوست اكتبه بعد كدة

معنى كدة ان كل الصور اللى بنشرها مع بوستاتى انا سارقاها ؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!


المهم يعنى يا ريم

انا جاية النهاردة بنفسى مش علشان خاطر انفى من عليكى تهمة
لانى مش شايفاكى متهمة اصلا

انا جاية علشان اقول للمجهول
ان واضح ان حضرتك مش بتفهم الكلام صح

لانك لو بتفهم صح كنت هاتعرف ان مفيش اى تشابه فى البوست

الا لو تشابه طفيييييييييييييف جدااااا وغير ملحوظ

يبقى كدة حضرتك بقى عندك بعد نظر احنا لا نملكه

فلو سمحت قبل ما تتهم الناس بالطريقة الفجة دى
اقرا واستوعب وافهم
وبعد كدة ابقى قول رأيك


ريم
انا جاية علشان حسيت ان ممكن حد يكون بيلعب معايا ومعاكى الدنيئة بشكل ما
علشان يعمل وقيعة بينا

وانا بصراحة معنديش اى استعداد انى ادخل فى مهاترات من النوع ده

ومعنديش استعداد ان الاقى حد زعلان منى وانا مش فاهمة هو زعلان ليه

فجيت بنفسى علشان لو حد ناوى يعمل وقيعة ويعمل مشكلة انا مش فاهمة إيه ابعادها
اعتقد ان تعليقى عندك ممكن يقتل المحاولات دى

وزى ما قلت انا مش جاية ادافع عنك ولا انفى من عليكى تهمة

لانك مش متهمة اصلا يا ريم

انتى اكبر من ان اى حد يقول عنك الكلام الفارغ ده


يارب تكون وجهة نظرى وصلت

ويارب يديم المعروف
ويبعد عننا كلنا اى حاجة وحشة ممكن تأثر على علاقتنا المحترمة ببعض


اسفة على الإطالة

سلام
اختك نورا

Remas يقول...

Mona Abo - Elso3od

ربنا يخليكي يا منى يارب
وشكرا على رأيك في كلماتي البسيطة والقليلة فأنتِ ممن يعرفون قيمة الكلمة ويقدرونها ورأيك دا بيسعدني جدا

منوررررراني يا مني كتييييير

Remas يقول...

الجواز و سنينه
ربنا يخليكى ليا ياقمر يارب
مبسوطة انا كتير كتير كتير ان البوست عجبك
وميرسي على رأيك في كلام الغير معرف
دايما كدا يا جوجو واقفة بشدة جنب صديقاتك وما يضايقهم يضايقك ويحزنك

منورانى كتيييييير

Remas يقول...

ندى الياسمين

تسلمي لي يا ندى ياقمر ياااااااارب
لازم يعني يبقى في خناقة علشان نشوفك ههههههههههههههههه

منورااااااااني يا ندى اووووي

Remas يقول...

Tamer Nabil Moussa

اشكرك كتييييير يا تامر
بجد ميرسي اوي على تشجعيك وزيارتك
الدائمة لمدونتى المتواضعة

منورني اخى الكريم

Remas يقول...

Tamer Nabil Moussa

اشكرك كتييييير يا تامر
بجد ميرسي اوي على تشجعيك وزيارتك
الدائمة لمدونتى المتواضعة

منورني اخى الكريم

Remas يقول...

momken

اهلا اهلا بصديقي العزيز
ميرسي على تشجعيك الدائم ليا
قراءتك لكلماتي القليلة البسيطة شئ يشرفني ويسعدني جدا
ودايما بحاول اتعلم منك كيف تكون الكتابة
بل انى اتعلم منك كيف تكون القراءةأيضاً

وميرسي اوي اوي على ردك على ذاك الغير معرف وانا بالفعل لا يعنيني اراء هؤلاء طالما امتلك اناس مثلك ومثل اصدقائي المقربين في منتهى الاخلاص والنقاءاعزكم الله واكرمكم وادامكم لي


منورني يا ممكن كتييييييييير

Remas يقول...

نـوران الـشـامـلـي

---------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
منورة المدونة
ازيك وايه اخبارك واخبار شريف

انا الحمد لله في فضل ونعمة من الله
ربنا يخليكى على سؤالك


بالنسبة لموضوع الغير معرف واللى عرفت منك انه بعت لك بأكونت اسمه مسلم علماني فأنا بالفعل مش بيهمنى ابداً كلام من شخص كذلك الشخص
وأياً كانت أهدافة الغريبة فان شاء الله مش هايعرف يوصل لانه يحقق اي منها
يعني لو جاى يوقع بيني وبينك زى ما قلتى فهو للاسف شخص خانه ذكاءه لانى مش ممكن حد يوقع بينى وبين حد بتلك الطرق الرخصية وانا عارفه انك كمان كدا

واعلم تمام العلم ان عقلي وعقلك اكبر من كل تلك الالعاب الصبيانية والاساليب الملتوية

وانتى كنتى على حق في كلامك ليا لقد كانت معرفتنا بعيدة تمام البعد عن المدونات ويمكن احنا الاتنين تقريبا مش بنروح مدونات بعض
ولكننا التقينا اكثر من مرة ويجمع بيننا كل ود واحترام

وسيظل ان شاء الله ذاك الود والاحترام موجود لن تشبه شائبة

لا عليك من كلامة فمثله كلامه لا يؤخد عليه
وربنا مش يجيب زعل ابدا

وبعدين انا فرحانة اصلا بتعليق ذلك المسلم العلمانى فقدعرفت ان مدونتى اللى انا مش مهتمة بيها ومش بكتب فيها بيجي يزورها ناسات انا مش اعرفهم هههههههههههه
دا انا طلعت مشهورة بقى وانا مش عارفة هههههههههه

وفعلا ان شاء الله سيظل ما بيننا كما هو فنحن اكبر من كل تلك الصغائر

وبجد بجد منوراني كتييييييير

لَيْسَ لَهَا مَثِيل يقول...

دَعيني أهمس لِقلمكِ ؛ استَمر بخط حِبرك على صفحاتٍ .. يوماً ما سَتشهد بإبداع صَاحِبتها ( )

Fedaa Muhammad يقول...

جميلة أوي :)